Svar: Skal hun have komælk?
19. september 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I 9-12 månders alderen KAN jeres datter tilbydes sødmælk og surmælksprodukter som en del af en varieret kost, og det må i denne alder udgøre en større del af hendes indtag. Men det betyder ikke, at hun SKAL have det. Det afhænger helt af, hvad hun i øvrigt tilbydes af mælk.
Du har tidligere fortalt, at du ammer mere end de to gange dagligt, som anbefales i denne alder, og det betyder at din datter højst sandsynligt får sit behov for mælk dækket via dig. Hvis man har et barn med mælkeallergi kan man således godt sikre barnets mælkebehov netop ved at amme ekstra og uden at tilbyde komælk.
Hendes samlede indtag af mælk bør i denne alder være ca 500 ml og det er alt incl. Det vil sige amning, den mælk som indgår i hendes grød og mos, mælk hun kan tilbydes af en kop, yoghurt osv.
Da din datter ikke har mælkeallergi, kan det være udmærket at tilbyde hende f.eks. lidt tykmælk eller yoghurt om eftermiddagen, så hun lærer at spise denne slags produkter. Den syrnede, lidt sure smag, er vigtig at lære at kende og jo mere varieret kost du kan give hende, før hun bliver et år, jo mere vil du forebygge kræsenhed senere hen.
Det er altid en balance imellem at tilbyde hende tilpas mængde brystmælk, men også så varieret en kost som muligt og stille og roligt skal hendes indtag af brystmælk jo nedsættes og den øvrige mad sættes op.
Hun skal stadig have jern og D-vitamin og derudover tilbydes så varieret en kost som muligt, så hun får sit behov for vitaminer og mineraler dækket. Netop mælk er en vigtig kilde til at sikre hendes behov og især sikre hende kalk, som bruges til at opbygge og vedligeholde knoglerne.
Om du vil tilbyde hende komælk og komælksprodukter er naturligvis op til dig og lige nu kan hun som sagt godt få sit behov for kalk dækket ved, at du ammer hende lidt ekstra. Når hun bliver 1 år, så anbefales det at hun tilbydes mellem 350-500 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt. Hvis hun får mindst 350 ml (svarende til 3.5 dl) mælk dagligt, så lever kosten lettere op til anbefalingerne.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske