Svar: Skal hun have komælk?

19. september 2014

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

I 9-12 månders alderen KAN jeres datter tilbydes sødmælk og surmælksprodukter som en del af en varieret kost, og det må i denne alder udgøre en større del af hendes indtag. Men det betyder ikke, at hun SKAL have det. Det afhænger helt af, hvad hun i øvrigt tilbydes af mælk.

Du har tidligere fortalt, at du ammer mere end de to gange dagligt, som anbefales i denne alder, og det betyder at din datter højst sandsynligt får sit behov for mælk dækket via dig. Hvis man har et barn med mælkeallergi kan man således godt sikre barnets mælkebehov netop ved at amme ekstra og uden at tilbyde komælk.

Hendes samlede indtag af mælk bør i denne alder være ca 500 ml og det er alt incl. Det vil sige amning, den mælk som indgår i hendes grød og mos, mælk hun kan tilbydes af en kop, yoghurt osv.

Da din datter ikke har mælkeallergi, kan det være udmærket at tilbyde hende f.eks. lidt tykmælk eller yoghurt om eftermiddagen, så hun lærer at spise denne slags produkter. Den syrnede, lidt sure smag, er vigtig at lære at kende og jo mere ...

Annonce

... varieret kost du kan give hende, før hun bliver et år, jo mere vil du forebygge kræsenhed senere hen.

Det er altid en balance imellem at tilbyde hende tilpas mængde brystmælk, men også så varieret en kost som muligt og stille og roligt skal hendes indtag af brystmælk jo nedsættes og den øvrige mad sættes op.

Hun skal stadig have jern og D-vitamin og derudover tilbydes så varieret en kost som muligt, så hun får sit behov for vitaminer og mineraler dækket. Netop mælk er en vigtig kilde til at sikre hendes behov og især sikre hende kalk, som bruges til at opbygge og vedligeholde knoglerne.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Om du vil tilbyde hende komælk og komælksprodukter er naturligvis op til dig og lige nu kan hun som sagt godt få sit behov for kalk dækket ved, at du ammer hende lidt ekstra. Når hun bliver 1 år, så anbefales det at hun tilbydes mellem 350-500 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt. Hvis hun får mindst 350 ml (svarende til 3.5 dl) mælk dagligt, så lever kosten lettere op til anbefalingerne.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.